Programma - Skola2017

Pāriet uz saturu

Galvenā izvēlne:

Programma

Par skolu > Karjeras izglītība
 
KARJERAS IZGLĪTĪBAS PROGRAMMA

I. Karjeras izglītības programmas mērķi un uzdevumi :
Mērķis: Skolēnu izpratnes par izglītības lomu cilvēka dzīvē sekmēšana un sistemātiska un mērķtiecīga atbalsta organizēšana skolēniem karjeras izvēlē.
Uzdevumi:
 apzināties mācību, darba un saturīgas laika pavadīšanas nozīmi karjeras izvēles procesā;
 veidot prasmi salīdzināt unsamērot personiskos sasniegumus un īpašības ar tiem nosacījumiem, kas nepieciešami tālākai izglītības turpināšanai un savas karjeras veidošanai;
 attīstīt prasmes, kas nepieciešamas karjeras attīstības plānošanā, lai sekmīgi konkurētu darba tirgū;
 sniegt skolēniem aktuālu informāciju par karjeras veidošanas iespējām.
1. Karjeras izglītības mērķi realizēt:
1.1. organizējot izglītības saturu un izglītības ieguves procesu atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 12. augusta noteikumu Nr. 468 ― Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu, pamatizglītības mācību priekšmetu standartiem un pamatizglītības programmu paraugiem prasībām, integrējot specifiskus mērķus:
 nodrošināt izglītojamam pašizpētei, karjeras izpētei un karjeras plānošanai un vadīšanai nepieciešamo pamatzināšanu un pamatprasmju apguvi;
 radīt pamatu savlaicīgu, apzinātu un ar iespējām sabalansētu personīgo lēmumu pieņemšanai par turpmāko izglītību.
2. Karjeras izglītības uzdevumus realizēt:
2.1. nodrošinot katram izglītojamam pašnovērtēšanas metožu apguves iespējas;
2.2. palīdzēt izglītojamajiem izmantot zināšanas par sevi, lai izprastu savas spējas, stiprās puses, intereses, prasmes un talantus, pieņemtu lēmumu, izvirzītu konkrētu mērķi;
2.3. veidot katrā izglītojamā interesi par karjeru, iepazīstinot ar darba tirgus pasauli un ar to saistīto izglītības daudzveidību;
2.4. nodrošināt katram izglītojamam iespēju apgūt mācīšanās prasmes, informācijas tehnoloģiju un citu informācijas avotu izmantošanas pamatiemaņas;
2.5. palīdzēt katram izglītojamam pieņemt apzinātu lēmumu par turpmāko izglītību un ar to saistīto iespējamo karjeru;
2.6. izkopt sadarbības, saskarsmes, prezentācijas prasmes, toleranci, cieņu pret citādo un daudzveidību;
2.7. veidot izglītojamajos izpratni par karjeras saistību ar sasniegumiem izglītībā un mūžizglītību;
2.8. izprast mainīgās darba pasaules un mūžizglītības jēdzienus.

II. Karjeras izglītības saturs:
3. Karjeras izglītības programmas apguves organizācijas pamatnosacījums ir — īstenot karjeras izglītību tā, lai izglītojamais iegūtu gan zināšanas konkrētā izglītības jomā (pašizpēte, karjeras izpēte, karjeras plānošana un vadība) un formā (mācību priekšmetu stunda, klases stunda, konsultācijas, ārpusstundu pasākumi).
4. Katra karjeras izglītības joma — pašizpēte, karjeras izpēte un karjeras plānošana un vadība — ietver vairāku mācību priekšmetu un audzināšanas darba saturu,.

III. Karjeras izglītības programmas īstenošanas plāns:
Karjeras izglītība tiek īstenota, izmantojot dažādas darba organizācijas formas — mācību priekšmetu stundas, klases stundas, individuālās konsultācijas, grupu konsultācijas, dažādus ārpusstundu pasākumus u.c.

1. Klases  stundas

Skolai ir sava klases stundu  programma. Tajā iekļautas 8 tēmas, no kurām viena- karjeras izvēle.

Klase
Stundu temati
Stundu skaits
1.-4.
Dienas režīms. Mācības –skolēna darbs. Profesiju daudzveidība. Mana sapņu profesija. Manu vecāku darbs
4
5.-6.
Es un mani dotumi. Brīvais laiks un tā izmantošana. Mācīšanās prasmes un sasniegumi. Dažādās profesijas.
3
7.-8.
Ievads karjeras pasaulē.Populārākās profesijas.Veselība –viens no profesiju izvēles   faktoriem.Nepieciešamās prasmes un iemaņas.
4
9.
Sevis izzināšana un pilnveidošana. Atbilstība izvēlētajai profesijai. Darba tirgus. Karjeras plānošana.
4
10.-12.
Profesiju klasifikators. Lēmumu pieņemšana. Izglītības iespējas Latvijā un ārzemēs. Mūžizglītība. Es -darba tirgū. Tautsaimniecības attīstības tendences. Darbs ārzemēs. Darba intervija, likumdošana, līgumi.
4 - 6
2.Karjeras izvēles veicināšana citu mācību priekšmetu stundās

Latviešu valoda – sava paštēla un identitātes noteikšana, pozitīvu un negatīvu tēlu un rīcības pārspriešana, CV un iesnieguma rakstīšana, darba pieteikums.
Svešvaloda- savu hobiju, spēju, interešu apzināšana, pozitīvu piemēru un ideālu apspriešana, sevis raksturošana, vecāku darbs, populāras profesijas, darba tirgus, izglītība ārzemēs, prasme publiski uzstāties, studijas Latvijā un ārzemēs, tolerance.
Dabaszinību priekšmeti – savas veselības un temperamenta izpēte, medicīna, profesijas ietekme uz veselību, darba drošība, kaitīgie darbi, to plusi un mīnusi, prasmes un iemaņas, kas nepieciešamas pētījumu veikšanai, ar tiem saistītās profesijas, zinātniski pētnieciskās iestādes Latvijā, zinātniskie atklājumi, ar tiem saistītās profesijas.
Sociālās zinības- prasme sadarboties, vērtības, griba, jūtas, konfliktu risināšana, sociālā vide, darba tirgus, darba likumdošana, pārmaiņas sabiedrībā.
Mājturība – ar profesiju saistītu iemaņu iegūšana.
Informātika – prasme izmantot IT,CV un motivācijas vēstules noformēšana un ievietošana interneta vidē, nosūtīšana potenciālajam darba devējam.
Ekonomiska – cilvēka raksturs un darba tirgus, uzņēmējdarbība kā profesija, „es” kā darba devējs, „es” kā darba ņēmējs, nauda, bankas, CV, motivācijas vēstule.
Psiholoģija – konfliktu risināšana, saskarsmes psiholoģija, grupu ietekme, intelektuālās spējas.
Politika un tiesības - likumdošana, tiesa, tiesu izpildvaras funkcijas,LR Satversme, politiskas amtpersonas un ierēdņi, korupcija, tiesību jomas un normatīvie akti.
Dejas – saskarsmes iemaņu attīstība, ar dejotāja profesiju saistītu iemaņu apgūšana.

3. Karjeras konsultanta darbs

Individuālas konsultācijas.
Grupu konsultācija.
E- konsultācijas.

4. Fakultatīvās nodarbības

Aktiermākslas studija - saskarsmes iemaņu attīstīšana, aktiermeistarības pamatu apgūšana, dekoratora, grimmētāja, scenogrāfa, stilista, skaņu un gaismu operatora, skatuves strādnieka darba  iepazīšana.
Rokdarbu dizains , Pērļošana– dzīves pieredzes un  izpratnes par vērtībām veidošana.
Kokapstrādes pulciņš – ar galdnieka profesiju saistītu iemaņu apgūšana.
Floristikas studija – ar florista profesiju saistītu iemaņu apgūšana.
Mazpulki – gatavošanās  patstāvīgai darba dzīvei un svarīgu lēmumu pieņemšanai.
Mākslas pulciņš – ar mākslinieka profesiju saistītu iemaņu apgūšana.
Foto pulciņš – ar fotogrāfa un fotomodeļa profesiju saistītu iemaņu attīstīšana.
Debates –analītisko un kritiskās domāšanas prasmju apguve, prasmes skaidri formulēt savu viedokli un pārliecināt klausītājus veidošna
Skolas muzejs –ar vēsturnieka, novadpētnieka un muzeja darbinieka profesijām saistītu iemaņu apgūšana.
Dzejas tējnīca –ar  kultūras darbinieka, literāta, valodnieka profesijām saistītu iemaņu apgūšana.

5.  Ārpusstundu pasākumi

Karjeras nedēļa.
Radošuma nedēļa.
Augstskolu prezentāciju pasākumi.
Mācību ekskursijas.
Tikšanās ar  skolas absolventiem, vecākiem, dažādu profesiju un iestāžu pārstāvjiem.
Atvērto durvju dienu apmeklējumi.
Ēnu dienas.
Izstāžu apmeklēšana .
Projektu darbi.
Pulciņu darbu izstādes.
Teātra izrādes.
Konkursi, spēles.
Skolēnu mācību uzņēmumu darbība.

6. Informācija

Karjeras izglītības materiāli atrodas  skolas bibliotēkā.
Aktuāli informējoši materiāli tiek izvietoti arī pirmā stāva gaitenī.

 
Atgriezties pie satura | Atgriezties galvenajā izvēlnē